شنبه, 01 ارديبهشت 1403

عيد سعيد فطر بر تمام مسلمانان جهان مبارك باد

به مناسبت عيد سعيد فطر نكاتي پيرامون آن تقديم خوانندگان عزيز مي گردد.اميد است مورد استفاده قرار گيرد

1 – عيد سعيد فطر از ديدگاه مقام معظم رهبري دام عزه :

در روز عيد، مسلمانان بايد به خود بنگرند و ببينند كه از ضيافت الهي در ماه مبارك رمضان چه استفاده و بهره اي برده اند. ماه رمضان، ماه خودسازي و تقوا است. آيا با روزه و با عبادات در آن ماه شريف، توانسته ايم بر خودمان چيزي اضافه كنيم و خويش را بسازيم يا نه؟

امروز به اين حساب رسيدگي كنيد، و اگر ديديد كه در ماه رمضان دستاوردي پيدا كرده ايد سعي كنيد آن را در طول سال حفظ كنيد.

2 – عيد سعيد فطر در قرآن

عيد در لغت از ماده عود به معني بازگشت است، و لذا به روزهايي كه مشكلات از قوم و جمعيتي بر طرف مي شود و به پيروزي مي رسند عيد گفته مي شود، و در اعياد اسلامي به مناسبت اين كه در پرتو اطاعت يك ماه مبارك رمضان و يا انجام فريضه حج، صفا و پاكي به روح انسان برمي گردد و آلودگيها كه بر خلاف فطرت انسان است از بين مي رود عيد گفته مي شود. تفسير نمونه- جلد 5 صفحه131

3 – عيد سعيد فطر در روايات اسلامي

زينت عيد فطر در فرمايشات امير المومنين (ع)

براي هر چيزي زينتي است، چنانكه حضرت امير فرموده اند:

زينت حكمت پارسايي، زينت دانش بردباري، زينت پرستش حضور قلب و خشوع و زينت حكومت عدالت و دادگري است.

در روزهاي عيد هم اعمال و آيين هايي هست كه موجب زينت يافتن و آراسته شدن آن روزهاست. از جمله پيامبر اكرم (ص) مي فرمايند : عيدهاي خود را با گفتن الله اكبر آذين ببنديد. و نيز مي فرمايند عيدهاي فطر و قربان با جملات لا الاه الا الاه و الله اكبر و الحمد لله و سبحان الله آذين بخشيد

گفتاري از امام رضا (ع) در مورد فلسفه عيد فطر

همانا روز فطر عيدقرار داده شده تا براي مسلمانان روز اجتماعي باشد كه در آن روز گرد هم آيند و " عشق و محبت خود " به خداوند را ابراز كنند و به خاطر منتي كه بر آنان نهاده است، او را ستايش كنند، پس روز عيد روز گردهم آمدن و روز افطار و روز پرداخت زكاة و روز گرايش به يك ديگر و روز تضرع به پيشگاه حق تعالي است." و نيز روز فطر، روز عيد قرار داده شده"

به دليل اينكه روز فطر اولين روز سال است كه خوردن و آشاميدن در آن جايز شمرده شده است، چرا كه نزد اهل حق اولين ماه سال، ماه رمضان است و خداوند دوست دارد روز عيد فطر، مسلمانان اجتماع كنند و با يك ديگر به ستايش و تقديس او بپردازند.

خطبه مولي امير المومنين (ع)

حضرت امير در روز فطر خطبه اي ايراد كردند و فرمودند:

اي مردم. همانا اين روز، روزي است كه در آن نيكو كاران پاداش مي يابند و بدكاران زيان مي بينند. اين روز شباهت بسياري به روز رستاخيز دارد. پس وقتي از خانه هايتان به سوي مصلا مي رويد، روزي را ياد كنيد كه به سوي پروردگارتان بيرون مي آييد. هنگامي كه به نماز مي ايستيد و وقت بازگشتن به خانه هايتان به ياد روزي باشيد كه به خانه هاي خود در بهشت باز مي گرديد.

4 – زكاة فطره در گفتار امام صادق (ع)

امام صادق (ع) مي فرمايند كسي كه روزه مي گيرد ولي زكات فطره نمي پردازد روزه او پذيرفته نمي شود از اين جمله گهربار امام صادق (ع) به اهميت زكات فطره پي مي بريم.

زكاة فطره هديه اي است كه انسان مومن به شكرانه يك ماه عبادت حق تعالي و بهره بردن از نعمت هاي آسماني، به محرومان و نيازمندان پرداخت مي كند و با اين كار خداي بزرگ مي خواهد كه جان و مال او را از گزند هر گونه آفت و بيماري، به دور دارد و ديگران را هم امكان بهره بردن از نعمت ها روزي كند.

يعقوبعلي عابديني نژاد

مدير ستاد شاهد و امور ايثارگران

دانشگاه آزاد اسلامي مشهد

حاضرين در سايت

ما 33 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم