جمعه, 31 فروردين 1403

 

2 – نگاهي به حقيقت شهادت

شهادت عشق به وصال محبوب و نزديك شدن به هستي مطلق است معشوق در زيباترين شكل است . شهادت مرگي از راه كشته شدن است ، كه شهيد آگاهانه و بخاطر هدف مقدس وبه تعبير قرآن ( في سبيل الله ) انتخاب مي كند .

يعني شهيد در راهي كشته مي شود كه هر دو ارزش اگاهانه و في سبيل الله ( اشرف الموت قتل ) را داراست و چنين مرگي است كه به تعبير پيامبر ( ص ) شريفترين و بالاترين نوع مردن است ( الشهاده ) و علي ( ع ) آن را گرامي ترين نوع مردن مي داند . ( اكرمالموت القتل ) شهيد رد لغت به معني " گواه " است و در اصطلاح به كسي گويند كه در مجراي شهادت قرار گرفته و در راه خدا كشته مي شود.

شهادت نوعي از مرگ نيست بلكه صفتي از " حيات معقول " است . زيرا حيات معمولي كه متاسفانه اكثريت انسانها را اداره مي كند، همواره خود و ادامه بي پايان خود را مي خواهد . ليكن در حيات معقول فرد آن زندگي پاك از آلودگي ها را مي خواهد. شهيد همواره زنده است و حيات و ممات او همواره صفتي است براي حيات طيبه و به مصداق آيه شريفه قرآن كه مي فرمايد :

       و لا تحسبن الذين قتلو في سبيل الله امواتا بل احياء عند ربهم يرزقون

                                               ( آل عمران 169 )

و گمان مبر آنان كه در راه خدا كشته شده اند ، مردگاني هستند ، بلكه آنان زنده و در بارگاه پروردگار شان بهره مندند

شهيد همواره زنده است و مرگ او در واقع انتقال از حيات جاري در سطح طبيعت به حيات جاويدان مي باشد و يا در آيه اي ديگر مي فرمايد :

و لا تقولو لمن يقتل في سبيل الله اموات بل احياء و لكن لا تشعرون

كه در اين آيه نيز به زنده بودن شهيد اشاره نموده است

در قرآن مجيد حود ده آيه به صورت صريح در باره كساني كه در راه خدا كشته مي شوند وجود دارد. از جمله مسائلي كه در اين آيات به آن اشاره شده است عبارت است از زنده بودن شهيد ، رزق شهيد ، آمرزش گناهان شهيد ، ضايع نشدن عمل شهيد ، مسرت و خوشحالي شهيد ، وارد شدن در رحمت و رستگاري شهيد


حاضرين در سايت

ما 57 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم