Portal Info
Travel

اختصاص ۴ تا ۶ میلیون تومان کمک بلاعوض برای پایان‌نامه‌های دفاع مقدسی/ تسهیلات

دانشگاه آزاد برای متقاضیان شاهد و ایثارگر چیست؟

رئیس مرکز امور شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد اسلامی از ارائه تسهیلات ویژه به متقاضیان شاهد و ایثارگر و کمک بلاعوض ۴ تا ۶ میلیون تومانی به پایان نامه‌هایی که از عناوین دفاع مقدس استفاده کرده باشند، خبر داد.

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا – محدثه حسینی؛

 مردادماه سال گذشته بود که دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی طی حکمی «احمد صالحی‌آرا» را به سمت رئیس مرکز امور شاهد و ایثارگران این دانشگاه منصوب کرد. بر اساس این حکم، «تقویت بنیه علمی و ارتقا وضعیت آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و رفاهی» و «ارائه خدمات و تسهیلات شایسته فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و تحصیلی» به متقاضیان شاهد و ایثارگر و  «ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و تلاش برای حفظ آثار و پیام شهیدان و ایثارگران» از جمله انتظارت دانشگاه از مرکز امور شاهد و ایثارگران است.

هم‌چنین «ایجاد بسترهای لازم برای مشارکت فعال جامعه هدف در عرصه‌های علمی، فرهنگی، پژوهشی و اجتماعی»، «ساماندهی فعالیت‌های جهادی دانشگاه در قالب قرارگاه جهادی و حضور مؤثر در عرصه‌های اجتماعی» و «پیگیری حقوق اعضای خانواده شاهد و ایثارگر دانشگاه در قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران در دولت و نهادهای ذی‌ربط» از دیگر وظایف و انتظارت دانشگاه آزاد اسلامی از مرکز امور شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد اسلامی است.

به طور کلی می‌توان گفت مرکز امور شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد اسلامی در دو حوزه دانشجویی و آموزشی فعال است. برای آگاهی از اقداماتی که تا کنون در این مرکز انجام شده و تسهیلاتی که به دانشجویان، کارکنان و اعضای هیئت علمی شاهد و ایثارگر دانشگاه آزاد اسلامی ارائه می‌شود؛ خبرنگار آنا با صالحی‌آرا به گفتگو پرداخته است که در ادامه مشروح این گفتگو آمده است

صالحی‌آرا:

 در گذشته امور مربوط به دانشجویان کارکنان و اساتید شاهد و ایثارگر تمامی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به سازمان مرکزی این دانشگاه متصل بود و برخی از واحدهای دانشگاهی نیز به‌صورت جزیره‌ای عمل می‌کردند.

با توجه به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی قصد دارد از یک حرکت زنجیره‌ای به دانشگاه شبکه‌ای تبدیل شود طی سال گذشته شبکه مرکز امور شاهد و ایثارگر دانشگاه آزاد اسلامی شکل گرفت که خدمت‌رسانی به دانشجویان را تسهیل بخشیم.

آنا: شبکه مرکز امور شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد اسلامی به چه شکل فعالیت خود ادامه می‌دهد؟

صالحی‌آرا:

 شبکه مرکز امور شاهد و ایثارگران بدین‌صورت است که واحدهای هر استان به‌صورت متمرکز با مسئول شاهد و امور ایثارگران آن استان در ارتباط هستند و از سال گذشته ما با ۳۱ استان، دو واحد مستقل، سازمان سما و واحد الکترونیک در جمع با ۳۵ مرکز در ارتباط هستیم.

طرح وضعیت شبکه‌های مرکز امور شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد اسلامی سال گذشته به‌صورت آزمایشی برگزار شد که با سرافرازی این طرح ادامه پیدا می‌کند.

همچنین از سال گذشته سعی کردیم که هر یک از استان‌ها به‌صورت برنامه محور اقدامات خود را پیگیری کنند و از همین رو برنامه‌ای برای تمامی استان‌ها تدوین‌شده است. در تدوین و تهیه این برنامه‌ها استان‌ها مشارکت داشتند تا از شکل‌گیری دوگانگی جلوگیری شود.

البته برنامه‌هایی که تدوین می‌شود باید در عرصه عمل باید قابلیت اجرا داشته باشند؛ از همین رو در تدوین برنامه‌های هراستان مسئولان استان نیز حضور و مشارکت داشت.

بیشتر بخوانید:

بخش عمده‌ای از مطالبات دانشگاه آزاد از دولت طی ۲ ماه آینده پرداخت می‌شود

آنا: آیا این برنامه‌ها به استان‌ها ابلاغ‌شده است؟

صالحی‌آرا:

 برنامه‌های مرکز امور شاهد و ایثارگر دانشگاه آزاد اسلامی به‌تمامی استان‌ها ابلاغ‌شده و نزدیک به یک ماه است که از به اجرا درآمدن این برنامه‌ها می‌گذرد؛ برنامه‌های این مرکز به‌صورت سالانه (با سال دانشگاه یعنی از ابتدای شهریورماه سال جاری تا سی و یکم مردادماه سال ۱۴۰۰ ) نگاشته شده است.

یکی دیگر از کارهای انجام‌شده در این مرکز تسهیل نقل و انتقالات دانشجویان و حضور فعال در کمیسیون مربوط به آن است. هم‌چنین تغییر رشته گرایش دانشجویان و پیگیری مشکلات مربوط به آن و موارد آموزشی دانشجویان را مدنظر قرار داده‌ایم.

آنا: آیا دانشجویان نخبه شاهد و ایثارگر به‌صورت مجزا شناسایی و معرفی می‌شوند؟

صالحی‌آرا:

 شناسایی دانشجویان نخبه، یکی دیگر از کارهایی که از سال گذشته در مرکز امور شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد اسلامی آغازشده است. جشنواره ملی ایثار یک ماراتن علمی برای دانشجویان شاهد و ایثارگر است که دانشگاه آزاد اسلامی در این خصوص از ظرفیت خوبی برخوردار است. ما در این جشنواره ۱۸ سهمیه داریم که سال گذشته ۱۴۰ نفر در این دانشگاه شناسایی شدند و پس از بررسی در دو مرحله استانی و مرکز سازمان دانشگاه آزاد اسلامی ۱۸ نفر شایسته حضور در چهارمین جشنواره ملی ایثارگران انتخاب شدند.

متأسفانه برخی افراد، دانشجویان شاهد و ایثارگر را به ظرفیت‌ها و امتیازاتی که به آن‌ها تعلق می‌گیرد، می‌شناسند و آن‌ها را افرادی دارای امتیازاتی می‌دانند که راحت‌تر از دیگران می‌توانند به مراحل بعدی دست پیدا کنند، درصورتی‌که این‌طور نیست و در بین این دانشجویان نخبه بسیاری وجود دارد.

‌شناسایی و معرفی دانشجویان نخبه شاهد و ایثارگر از وظایف اصلی ما است که آن‌ها را به جامعه و صنعت معرفی کنیم تا بتوانیم از اقدامات و ظرفیت‌های این دانشجویان به‌خوبی بهره ببریم. از همین رو امسال در نظر داشتیم که نمایشگاهی از دستاورد دانشجویان نخبه شاهد و ایثارگر برپا کنیم که به علت شیوع ویروس منحوس کرونا برگزاری این جشنواره به تعویق افتاد.

آنا: در خصوص تقویت بنیه علمی دانشجویان چه‌کاری انجام داده‌اید؟

‌صالحی‌آرا:

 یکی دیگر از اقداماتی که ما در نظر داریم، تقویت بنیه علمی دانشجویان است که در این راستا به آن‌ها مشاوره تحصیلی و اجتماعی داده می‌شود. همچنین دانشجویانی که دچار رکود تحصیلی و یا دچار مشکلات اجتماعی و خانوادگی هستند، می‌توانند از مجموعه مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی استفاده کنند تا از میزان مشکلات آن‌ها کاسته شود.

آنا: محورهای برنامه‌های تدوین‌شده در مرکز امور شاهد و ایثارگران چیست؟

صالحی‌آرا: 

برنامه‌ها به‌صورت یکسان تعیین‌شده است و مراکز استان‌ها هستند که مشخص می‌کنند کدام‌یک از این برنامه‌ها برای آن‌ها مناسب است و به‌نوعی این برنامه‌ها را برای خود بومی‌سازی می‌کنند.

برنامه‌های تدوین‌شده در مرکز امور شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد اسلامی در قالب یک کتابچه به استان‌ها ابلاغ خواهد شد و استان‌ها تشخیص می‌دهند که در چه محورهایی می‌توانند فعالیت داشته باشند و مجدداً در استان‌ها این دفترچه‌ها بومی‌سازی می‌شود و در آنجا یک نسخه دیگری از آن نگاشته می‌شود.

به‌طور مثال یکی از برنامه‌ها حفظ و نگهداری یادواره‌های شهدا است که متأسفانه در تمامی واحدها شهید گمنام نداریم از همین رو نمی‌توانیم این برنامه را برای تمامی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به اجرا در بیاوریم.

همچنین در برنامه دیدار از خانواده شهدا دانشجویان کارکنان و اعضای هیئت‌علمی، برخی از واحدها از این ظرفیت محروم هستند، از همین رو به آن‌ها توصیه می‌کنیم که از خانواده شهیدان استان و یا شهرستان خود دیدار کنند. برنامه‌های مرکز امور شاهد و ایثارگر دانشگاه آزاد اسلامی برنامه‌‌ای هوشمند است که توسط مدیر مربوطه آن در استان تنظیم و بومی‌سازی می‌شود.

آنا: نحوه نظارت بر عملکرد استان‌ها به چه شکل است؟

صالحی‌آرا:

 در همین راستا نرم‌افزاری تحت عنوان نرم‌افزار برخط راه‌اندازی می‌کنیم که استان‌ها به‌صورت روزانه و ماهانه اقدامات خود را در این برنامه ثبت خواهند کرد. همچنین استان‌ها موظف هستند عملکرد خود را به‌صورت سه‌ماهه به مرکز سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی ارسال کنند.

آنا: در خصوص پیاده‌روی اربعین سال جاری چه برنامه‌هایی دارید؟

صالحی‌آرا:

 عدم دسترسی به کربلای معلا یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی است که کرونا در زندگی شخصی‌ام ایجاد کرده است. با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در آستانه هفته دفاع مقدس مبنی بر اینکه باید به توصیه‌های بهداشتی توجه کرد و اگر گفتند نروید به پیاده‌روی اربعین نروید، از همین رو هیچ اقدامی در این خصوص نباید انجام داد.

راه‌اندازی ایستگاه‌های سلامت و مکعب‌های سلامت را پیش‌بینی کرده بودیم و هماهنگی‌های مربوط به آن را انجام داده بودیم و تعدادی پزشک و افراد غیرپزشک به‌عنوان داوطلب برای حضور در این موکب‌ها نیز اعلام آمادگی کرده بودند همچنین با همکاری مجموعه در نظر داشتیم روزانه ۱۰ هزار ماسک تولید و در بین زائران توزیع کنیم اما با توجه به دستوراتی که مقام معظم رهبری فرمودند این اقدامات را سال آینده انجام خواهیم داد.

البته تمامی اقدامات خود را به سال آینده موکول نکردیم و از ابتدای ماه محرم به‌تمامی استان‌های خود ابلاغ کردیم که تدارک لازم برای برگزاری اربعین حسینی را ببینند. در اربعین سال جاری در نظر داریم در ایستگاه‌های صلواتی ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده در بین دانشجویان توزیع شود.

جزئیات همایش «تبیین حرکت فرهنگ عاشورا در ایجاد تمدن اسلامی»

همچنین در سال جاری همایش تبیین حرکت فرهنگ عاشورا در ایجاد تمدن اسلامی و ظهور یکی دیگر از اقداماتی است که در دستور کار داریم. این همایش به‌صورت ویدیو کنفرانس و حضوری برگزار خواهد شد. تبیین حرکت عاشورا و اتصال آن به تمدن اسلامی از سال گذشته آغاز شده و امسال نیز آن را پیگیری خواهیم کرد که بخش عمده‌ای از برگزاری آن بر عهده نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی است و البته هماهنگی‌های لازم آن با این نهاد انجام‌شده است.

این همایش به‌صورت نیمه‌حضوری برگزار می‌شود و در آن روحانیون در سطح کشور شرکت خواهند کرد و این روحانیون در سراسر کشور در ایستگاه‌های صلواتی که در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود، حاضر می‌شوند و جلساتی را در فضای باز ویژه دانشجویان کارکنان و اساتید برگزار خواهند کرد. همچنین این جلسات که در فضای باز برگزار می‌شود فیلم‌برداری و در فضای مجازی منتشر می‌شود تا تمامی دانشجویان بتوانند از آن بهره ببرند.

آنا: در خصوص تسهیلاتی که به دانشجویان اساتید و کارکنان شاهد و ایثارگر دانشگاه آزاد اسلامی توضیح دهید.

صالحی‌آرا: در فرآیند استخدام و جذب، ۲۵ درصد از نیروی انسانی که باید در واحدها جذب شوند، باید از جامعه ایثارگری باشد. هم‌چنین استفاده از یک مقطع تحصیلی بالاتر برای جانبازان، فرزندان شهدا و آزادگان، بازخرید مرخصی، معافیت مالیاتی ایثارگران به‌صورت یکپارچه، بازگشت به کار جانبازان و ایثارگران یک‌بار پس از قطع همکاری، کاهش ساعت کاری همسران جانباز و شهید، تسهیل در نقل و انتقالات و… از جمله امتیازاتی بوده که در زمینه حمایت از کارکنان و استادان ایثارگر و شاهد صورت گرفته است.

یکی از اقدامات مؤثر دانشگاه آزاد اسلامی جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و دفاع مقدس، حمایت مادی و معنوی از پایان‌نامه‌های دانشجویان است.

پایان‌نامه‌هایی که عناوین نظام موضوعات دفاع مقدس استفاده کرده باشند در مقطع کارشناسی ارشد ۴ میلیون تومان و در مقطع دکتری ۶ میلیون تومان که از این مبلغ یک و نیم میلیون تومان متعلق به استاد راهنما است، پرداخت می‌شود.

البته ابتدا باید در سایت حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ثبت‌نام کنند. همچنین تسهیلات دیگری نیز وجود دارد که دانشجویان می‌توانند به سایت مراجعه کنند و از آن‌ها مطلع شوند.

آنا: از اولویت‌های مرکز امور شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد اسلامی بگویید.

صالحی‌آرا: 

بخشی از اولویت‌های کاری ما در سال جاری در خصوص مباحث دانشجویی است. در سال‌های گذشته جلساتی برگزار می‌کردیم و دانشجویان در این جلسات توجیه می‌شدند اما امسال با طراحی و تدوین بروشوری در خصوص هر آنچه دانشجویان شاهد و ایثارگر نیاز است از آن‌ها مطلع باشند سعی کرد این فقدان برگزاری این جلسات را جبران کنیم.

این بروشور به‌تمامی مسئولان شاهد و ایثارگر در استان‌ها ابلاغ‌شده است و آن‌ها موظف شوند در فضاهای مجازی این برشور را در اختیار دانشجویان قرار دهند.

همچنین دانشجویان، کارکنان، اساتید و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی با مراجعه به سایت مرکز شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد اسلامی می‌توانند از قوانین و برنامه‌های این مرکز مطلع شوند.

Rock music
Magical travel